Tehnici de manipulare: “luati ca din partea Domnului ce va spun”

manipulareExistă un set de formule şi clişee specifice mediului evanghelic. Mă voi referi la cîteva dintre ele în următoarea perioadă. Sînt formule care sînt destinate să paralizeze raţiunea, buna rînduire a gîndurilor şi să ne absolve de dreapta cumpănire.

Iată cum voi exemplifica:

Primesc un telefon.

– Alo, da!

– Sînt sora cutare!

– Pace, soră…

– Frate pastor, vreau să vă spun ceva, dar să nu vă supăraţi pe mine…

şi urmează descrierea unei situaţii în care dînsa fusese nedreptăţită, îmi dădea soluţii în favoarea dînsei şi încheie…(cum aş putea să mă supăr pe dînsa, dacă apare un scut impenetrabil şi un adăpost menit să mă înţepenească)

– Să luaţi din partea Domnului tot ce vă spun..

I-am răspuns rapid şi fără anestezie, ceea ce a adus tăcere încremenită pentru momente grele la celălalt capăt al firului:

– Nu, soră dragă, iau ca din partea dumneavoastră ce mi-aţi spus, nu ca din partea Domnului. Pricep ce spuneţi, promit că mă voi gîndi la ce mi-aţi spus, dar nu iau ca din partea Domnului absolut orice îmi spuneţi. Să spunem că iau ca din partea unei mame sau ca din partea unei mătuşi dragi, ca din partea unei surori mai în vîrstă, dar “din partea Domnului” mi se pare prea mult.

Nu v-aţi surprins cu ispita între dinţi: “Nu te supăra, ia ca din partea Domnului ce îţi spun”? Mi se pare numai mie sau acesta este un mod de a ne deresponsabiliza, de a ne ascunde în spatele lui Dumnezeu cînd Acesta nici n-a lucrat şi nici nu intenţionează să se amestece în micile noastre mînării. Oare nu-i această apucătură învecinată cu luarea în deşert a Numelui? Aşa îmi pare!

Ce-ar fi ca bărbăteşte sau suroreşte şi frăţeşte să ne ducem la aproapele şi fără mieroşag în glas, fără priviri arcuite cu sprîncenele în colţ interior-sus, modul “evlavie temporară”, să ne confruntăm coreligionarii simplu şi natural:

– Aş vrea să îţi spun ceva… din partea mea. S-ar pute să greşesc, om sînt, s-ar putea să fiu subiectiv, mărturisesc: simpatiile mele sînt concentrate în altă parte, dar cred că s-ar corecta ceva în comunitatea noastră dacă ţi-aş spune…

Sinceritatea, transparenţa, onestitatea… sînt virtuţi care au existat şi înainte de întruparea Domnului. Să le cultivăm şi pe acelea, pe ale noastre nelăsîndu-le nefăcute!

Sursa: Mariuscruceru.ro

Leave a Reply

