Limbajul ne influenteaza moralitatea. Cu ce implicatii?

dreamstime_xl_31042022-900x480Un studiu recent publicat de prestigiosul jurnal PloS One sugerează că oamenii pot lua decizii cu o încărcătură morală foarte diferită în funcție de limba în care le este prezentată dilema morală.

Cercetătorii au prezentat unor grupuri de subiecți dilema vagonului de tramvai. În cadrul acestei dileme, subiecților le era prezentată următoarea situație: un vagon de tramvai se îndreaptă necontrolat spre un punct în care ar putea lovi cinci oameni. Un privitor de pe margine ar putea interveni, împingând pe șine un bărbat solid, aflat prin preajmă. Acesta ar muri la impact, dar dacă nu ar fi aruncat, ar muri, cu siguranță, cei cinci.

Oamenii de știință au împărțit aleator subiecții în două grupe. Uneia i-a fost prezentată dilema în limba maternă a respondenților. Celeilalte i-a fost prezentată dilema într-o limbă străină.

Observația cercetătorilor a fost aceea că, atunci când le-a fost prezentată dilema într-o limbă străină, subiecții au înclinat să soluționeze situația protejând viața celor cinci în detrimentul bărbatului mai solid. În schimb, atunci când dilema le-a fost povestită în limba lor maternă, participanții au înclinat să empatizeze cu bărbatul solid și să îi cruțe viața, în ciuda a ceea ce avea să se întâmple cu cei cinci.

Explicația oamenilor de știință a fost aceea că, atunci când sunt confruntați cu dilema expusă în limba străină, participanții nu procesează în mod automat situația paradoxală, ci pornesc un proces complex și controlat de traducere, asimilare și evaluare, care favorizează mai degrabă latura lor rațională. Prezentarea dilemei în limba maternă a participanților le permite acestora să se angajeze emoțional față de poveste.

Influența jocurilor video

Chestiunea relaţiei dintre moralitate şi creier rămâne una controversată. Un studiu efectuat de către o profesoară de la Universitatea Brock, din Canada, confirmă convingerile multora cu privire la legătura dintre timpul petrecut de adolescenți jucând jocuri video violente și nivelul lor scăzut de moralitate socială.

„Timpul petrecut într-o lume virtuală violentă îi împiedică pe jucători să se implice în experiențe sociale în viața reală și să dezvolte un simț pentru ce este bun și ce este rău”, a declarat Bajovic, citată de Science Daily.

Moralitatea dictată biologic

Despre neurotransmițătorii oxitocină, dopamină și serotonină s-a spus că pot modifica nu doar calitatea relațiilor sociale, ci pot influenţa până și moralitatea. Unul dintre cei mai activi susținători ai efectelor benefice ale oxitocinei este Paul J. Zak, director al Centrului pentru Neuroeconomie de la Universitatea Claremont, California.

El este convins că oxitocina nu are efect doar asupra fericirii, ci și asupra moralității omului, susținând că și Iisus ar fi știut să o valorifice. În plus, tot pe seama oxitocinei s-ar putea pune şi faptul că oamenii frecventează biserica.

Miezul problemei

Unii pretind că miza unor studii precum cele prezentate mai sus ar fi ideea că moralitatea este relativă; un rezultat al influenței mai multor factori, uneori biologici, alteori culturali. Observând gradele de diferențiere a acestor factori, am putea concluziona că există mai multe tipuri de moralitate și, prin urmare, nu am putea genera o ierarhie între ele, pentru că și noi înșine suntem, la rândul nostru, tributari unui anumit fel de moralitate.

Totuși, o astfel de perspectivă pare să excludă ideea că moralitatea ar putea fi deasupra diferențelor pe care le generează filtrele prin care o percepem noi. Deși moralitatea noastră este subiectivizată de diverse influențe, asta nu face ca standardele moralității să fie în mod necesar relative. Doar pentru că suntem mai predispuși la un anumit curs de acțiune, în funcție de niște criterii, nu înseamnă că nu există un comportament dezirabil, care e deasupra acelor criterii.

sursa: SemneleTimpului.ro

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s