Patriarhia Romana lupta pentru orele de religie

dreamstime_xxl_416887-900x480După cum se putea intui, Patriarhia Română își continuă demersurile pentru menținerea orei de religie în școală. Situația însă este net defavorabilă BOR, în condițiile schimbării contextului. Decizia CCR de modificare a regulilor de desfășurare a orelor de religie îi încurajează pe oponenții bisericii. Acum lupta s-a mutat la nivelul Parlamentului.

Noi controverse au apărut în legătură cu statutul orei de religie, odată cu scrisoarea deschisă pe care Patriarhul Daniel a adresat-o recent senatorilor. Scopul acesteia este de a obține respingerea unei inițiative legislative, care prevede eliminarea obligativității orelor de religie în școală. Scrisoarea vizează în mod direct inițiativa lui Remus Cernea, adoptată tacit de Camera Deputaților. Adoptarea și de către Senat a acestei inițiative ar fi o nouă lovitură pe care BOR ar primi-o la un interval scurt de timp după decizia CCR cu privire la statutul orelor de religie.

În sumar, Cernea solicită ca disciplina „Religie” să fie înlocuită cu materia „Etică și cultură civică”. Religia, ca obiect de studiu, nu ar urma să fie eliminată, ci tratată ca disciplină facultativă, părinții fiind cei care decid dacă doresc ca această disciplină să fie predată. Este evident că ora de religie, așa cum apare în propunerea lui Cernea, își pierde din importanță, în condițiile în care nici „nu se acordă note, ci calificative care nu sunt luate în considerare la media generală”.

Marea provocare pedagogică

În acest context, este de înțeles lupta în care BOR s-a angajat pentru menținerea unei ore care îşi pierde din statutul parțial obligatoriu pe care îl avea până în prezent. Greu de explicat însă integral acumulările de tensiune și controversă în jurul unei ore care, totuși, nu este eliminată din circuitul educațional. Și nici nu există acest gen de intenție, deși în spațiul public se încearcă acreditarea acestei idei, așa cum rezultă, de exemplu, dintr-o petiție online (semnată de aprox. 20.000 de persoane) ca formă de protest față de presupusa eliminare a religiei în școală.

Lupta se dă în schimb pentru menținerea acesteia între disciplinele fundamentale. Noutatea situației constă în apariția unei probleme inexistente până acum: elevii trebuie să aleagă. Aici însă rezidă și dificultatea, care nu este atât de mult a elevului, cât a profesorului de religie care ar trebui să convertească o oră impusă într-una atractivă și relevantă pentru tânăra generație.

Problema este mult mai complexă decât pare la prima vedere. În contextul unei societăți secularizate, este mult mai dificilă co-interesarea copiilor pentru însușirea unor valori religioase. Deci, profesorii de religie sau clerul (acolo unde este cazul) pleacă din start cu o dificultate. Deși nu este însă una nesurmontabilă, survine aici condiția talentului pedagogic al profesorului, una care este obligatorie dat fiind sensibilitatea tipului de educație pe care acesta pretinde să o facă.

Necesitatea unei schimbări de macaz

Una dintre nemulțumirile Patriarhiei constă în faptul că orele de etică și cultură civică nu pot fi similare orelor de religie pentru faptul că acestea din urmă exprimă alte valori decât cele specifice domeniului civic. Patriarhia poate să aibă dreptate. Există diferențe substanțiale între valorile religioase și cele civice iar, uneori, clivajul dintre acestea a fost prea adânc, impunându-se o ruptură artificială. Accentul pus pe dogmatizare a îndepărtat prea mult ora de religie de sfera etică, fapt care a oferit „muniție” suplimentară contestatarilor orei de religie în școală. În acest context, nu doar charisma profesorului de religie contează, ci și conținutul materiei pe care o predă. Sunt factori determinanți care pot transforma ora de religie într-o alternativă plăcută.

Ce este în spatele cortinei?

Există un substrat în spatele acestor presiuni şi controverse care nu este expus în discuțiile publice, dar pe care presa l-a sesizat de mai multe ori. Este vorba de viitorul profesorilor de religie. În această privință, expertul în educaţie Marian Staş a spus că sunt două teme distincte, una la vedere şi una ascunsă. „Cea la vedere este despre predarea sau nu a religiei în şcoli. Tema ascunsă, despre care lumea nu are curaj să vorbească deschis, este lupta BOR pentru a-şi consolida şi extinde puterea în societate. Un aspect dificil şi foarte sensibil pentru BOR îl va reprezenta masa imensă de profesori care ies din facultăţile de teologie şi care acum riscă să rămână fără pâine.”

Abordarea problemei în termeni de putere sau interese economice nu este deloc constructivă și are menirea discreditării întregului fenomen religios. În timp ce presa punctează la nivelul opiniei publice prin expunerea unor asemenea teme, biserica trebuie să demonstreze că acuzele nu au suport. Este dificil să o facă atâta timp cât însăși încrederea în această instituție este în scădere. Soluția ideală ar fi o schimbare de optică care să vină din ambele direcții.

Un prim pas în această direcție ar fi scoaterea orei atât de mult dezbătute din sfera unor interese care nu sunt întotdeauna în beneficiul tinerei generații. Predarea religiei, mai mult decât orice altă disciplină școlară, ține mai mult de vocație și mai puțin de profesie. Această schimbare de perspectivă nu doar că ar îmbunătăți o relație, ci ar deschide noi dorințe de explorarea a unui Univers pe care uneori chiar profesorul de religie îl poate face intangibil. Presa a oferit multiple exemple contrastante. Opiniile exprimate de elevi referitor la profesorii de religie nu sunt dintre cele mai încurajatoare. Însă, dacă unii profesori au prea puțin de a face cu menirea pedagogică, sunt și exemple situate la pol opus. Profesorii înzestraţi pot oferi șansa revitalizării unei ore care dincolo de dispută trebuie să ofere şi calitate umană.

Sursa: Semneletimpului.ro

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s