Craciunul, intre spectacol si ignoranta

dreamstime_xxl_21958383-1170x780

Ce se sărbătorește de Crăciun? Ar trebui să fie o întrebare banală, dar nu pentru toată lumea. Surprinzător, dar există dificultăți în oferirea unui răspuns adecvat.

Este aproape unanim acceptat că sărbătoarea Crăciunului a pierdut din valențele ei tradiționale. Vinovații pot fi identificați relativ ușor. Materialismul este pus la zid, însă nu este singurul vinovat. Într-o societate a spectacolului, este de la sine înțeleasă preferința pentru senzațional și distracție. Consecința imediată este faptul că a devenit o sărbătoare cu miză preponderent laică prin diminuarea conotațiilor religioase.

Dincolo de acuzele la adresa modernității și a implicațiilor asupra fenomenului religios, mai intervine un factor important în schimbarea sensului Crăciunului și care adesea este trecut cu vederea. Este vorba de ignoranța umană, care imprimă o anumită tendință societății și care poate fi identificată în asociere chiar cu una dintre cele mai intense sărbători creștine, așa cum este nașterea lui Iisus Christos.

Este dificil de acceptat că în mileniul al treilea ar mai putea exista cetățeni care să nu cunoască semnificația Crăciunului. Un interviu recent marca Vax Populi demonstrează că există încă un decalaj între exprimarea tradițională a unui eveniment și conștientizarea acestuia. Întrebarea adresată de reporter era simplă: „Ce sărbătorim de Crăciun?”. Răspunsurile au fost diverse, la limita dintre haz și îngrijorare. Gama a fost largă, de la „nașterea maicii Domnului” până la „răstignirea lui Iisus”. Desigur, situațiile prezentate în acest reportaj satiric nu pot fi generalizate. Însă, nici nu pot fi ignorate atâta timp cât ele există și ridică semne de întrebare cu privire la profunzimea educației de care populația beneficiază.

Nici alții nu stau mai bine cu sănătatea

Poate că unii se grăbesc să îi acuze pe români de naivitate sau ignoranță. Ar cântări mult în această privință și mult invocata „grea moștenire comunistă”, însă în răstimpul celor 25 de ani scurși de la revoluție ar fi fost timp suficient pentru reglarea educației religioase, măcar în aspectele ei fundamentale.

Nu doar comunismul este vinovat pentru situația prezentă, fiindcă de flagelul superficialității este lovită și generația care nu a fost expusă filosofiei materialist-dialectice. Fenomenul face parte dintr-un tablou mai amplu, fiind prezent și în țări cu pretenții educative mai ridicate decât spațiul autohton. De pildă, în Marea Britanie un număr mare de școli ignoră Biblia și alte texte religioase pentru a evita favorizarea „unei religii față de o alta”, raportează The Telegraph. Totuși, copiii și-ar dori să cunoască mai mult despre religie (și nu doar despre cea căreia îi aparțin). Aproape două treimi (64%) dintre elevii cu vârste până în 15 ani consideră că este importantă acumularea de informații despre diferite religii.

Acest lucru însă nu se întâmplă, fapt care face ca cei mai mulți elevi să termine școala cu o „înțelegere foarte limitată” a creștinismului. Concluziile acestei cercetări au venit la doar la câteva luni distanță după ce un alt studiu al Societății Biblice a relevat că numărul copiilor care citesc regulat sau au auzit povestiri biblice s-a înjumătățit în ultimii 20 sau 30 de ani. Istoria lui David şi Goliat sau naşterea lui Iisus sunt necunoscute pentru mulți copii. „Aceste statistici devin o realitate tulburătoare chiar şi între studenţii inteligenţi din Marea Britanie, ceea ce face ca predarea unor texte relevante istorice să devină o misiune dificilă”, a declarat poetul Andrew Motion.

O altă perspectivă despre educație

Pentru directorul Societății Biblice, soluția întrevăzută constă în prezența Bibliei în școală. „Trebuie să lucrăm împreună pentru a rupe barierele care ne împiedică să utilizăm Biblia în școlile noastre, în beneficiul generațiilor viitoare”.

În 2013, un raport guvernamental citat de BBC, arăta că mai mult de jumătate dintre școlile britanice au probleme în ceea ce privește educația religioasă. Modul în care este structurată această disciplină nu reușește să adâncească capacitatea elevilor de a explora esența vieții și valorile credinței. Practic, nu răspunde la întrebările fundamentale ale existenței umane.

În concluzie, există ora de religie, dar mult prea puțină cultură biblică care să faciliteze lărgirea orizontului de viață. Soluția preconizată pentru învățământul britanic nu este limitarea la păstrarea unei ore de religie separate de restul materiilor școlare, ci integrarea valorilor biblice în disciplinele școlare. Aceasta presupune o altă viziune despre școală și despre calitatea pe care aceasta trebuie să o ofere.

Biblia, utilă în educația pentru viață

Informația religioasă este vitală, dar nu suficientă pentru o educație integrală. În acest sens, importantă este maniera în care informația trece dincolo de sfera religioasă, interacționând cu celelalte domenii ale existenței umane. Utilitatea informației religioase este mult diminuată dacă textul religios este folosit doar în perimetrul activităților cu specific religios. Cu atât mai puțin poate fi identificat vreun beneficiu educațional dacă textul religios este eludat, iar instruirea religioasă se reduce doar la dogmatizare sau exprimarea unui tradiționalism formal.

Din punct de vedere a carențelor educaționale, spațiul românesc are similitudini cu ceea ce a relevat studiul britanic. Lipsa de integrare a informațiilor și valorilor religioase în educația școlară constituie un element de bază care face ca educația spirituală a elevilor să aibă de suferit. Rezumată doar la ora de religie (adeseori formalizată), superficialitatea educației spirituale se resimte în lipsa de etică exprimată la nivelul întregii societăți sau în oferirea unor răspunsuri similare celor surprinse de reporterul de la Vax Populi.

Totul se rezumă la viziunea despre educație și abordarea holistică a ființei umane. Doar în contextul unei schimbări de paradigmă educative, Crăciunul are sens. Fiindcă nașterea lui Iisus Christos nu pretinde doar o simplă recunoaștere formală, ci o asumare care transcende cuvintele, dar și gândurile. Scopul miracolului din Betleem este atingerea ființei umane în cele mai profunde fibre ale existenței sale.

Sursa: Semneletimpului.ro

One response to “Craciunul, intre spectacol si ignoranta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s