Biserica, generatia Z si lumea online

dreamstime_xxl_26883178-1170x774

Internetul este nociv. De regulă, aceasta este cea mai uzuală concluzie atunci când se abordează relația dintre tânăra generație și mediul virtual. „Generația Z” este una pentru care lumea reală a devenit o necunoscută. Bisericile pot oferi soluții sau pot deveni parte a aceleiași probleme.

„Viteză?- Da! Răbdare – Nu! Reţele de socializare? – Da! Cărţi – Nu! Ambiţie? – Da! Obedienţă – Nu! Jocuri video? – Da! Sport? – Nu! Acestea sunt caracteristicile principale ale Generaţiei Z, grăbită, pragmatică, independentă şi încăpăţânată”, scrie Yahoo News.

Este vorba de tineri născuţi după anul 1995, care au crescut cu internetul în brațe și care nu știu ce înseamnă o viață fără acesta. Este o generație formată din „mutanţi”, după cum îi califică unii dintre oamenii de ştiinţă pentru a descrie fuziunea acestor tineri cu universul digital. „Ei vor totul, pretutindeni și imediat” și consideră că adevărata viaţă socială se petrece pe reţelele online.

Însă, nu doar tânăra generație este modelată de tehnologia digitală. Un sondaj recent Barna Group surprinde impactul pe care mediul online îl are asupra pastorilor americani și modul în care percepția acestora vizavi de internet s-a schimbat în ultimii ani.

Cerul se reorientează online

Aproape 9 din 10 pastori (87%) apreciază că „ este acceptabil teologic” să cauți „experiențe religioase online”, cu referire, probabil, la orice formă de manifestare religioasă pe care mediul online o poate facilita. Mai mult de atât, aproape 4 din 10 pastori (39%) spun că ei înșiși sunt beneficiarii acestei oferte. Prin comparație, în anul 2000 doar 78% dintre pastori considerau  experiențele online ca fiind acceptabile din punct de vedere teologic și doar 15% foloseau internetul pentru propriile lor experiențe religioase. Chiar și percepțiile față de posibilele implicații negative ale internetului s-au modificat. Doar un pastor din șapte (13%) crede că riscurile internetului de a „răspândi erezii spirituale și denaturarea creștinismului” depășește capacitatea de a „răspândi creștinismul autentic”.

În plus, mai bine de jumătate dintre pastori (55%) apreciază că bisericile vor trebui să aibă un website propriu sau să își manifeste prezența pe internet dacă doresc să mai aibă vreo relevanță. În 2000, doar 1 din 4 (26%) erau dispuși să meargă în această direcție. Nu în ultimul rând, aproximativ același procent  (54%) consideră că prezența pe internet reprezintă o investiție bună a banilor bisericii lor. În 2000, doar 31% considerau la fel.

Practic, acest sondaj semnalează faptul că în ultimii ani și biserica a fost nevoită să își schimbe percepția, dar și stilul de abordare a unui fenomen care era calificat, în general, în termeni predominant negativi. Drept urmare, spațiul digital a reușit să devină tot mai mult un element familiar lumii religioase.

Bisericile pe valul internetului

În condițiile în care enoriașii, dar și clerul, sunt atrași de oferta digitală, inițiative de genul „Salut, te informăm că am primit pomelnicul” sunt deja parte a unei realități imposibile cu câțiva ani în urmă. Aşa sună mesajul unui site religios din România după ce a fost confirmată plata online a serviciului bisericesc. Presa românească semnalează astfel de practici, trecute la rubrica derapaje, așa cum cum o face și ziarul Adevărul care concluzionează ușor ironic că biserica a „făcut pact cu internetul”. Rugăciuni online sau strângeri de fonduri pentru biserici sunt doar câteva dintre practicile comune care pot fi întâlnite deja pretutindeni în spațiul religios. „Mijloacele de misiune să fie cele adecvate vremurilor, folosindu-ne de tehnica modernă. Nu ne mai putem permite o activitate anemică”, se arată într-un document oficial prin care Mitropolia Clujului solicită preoților să iasă din biserici și să fie mai activi în mediul online.

Chiar dacă există și inițiative care pot constitui deliciul presei, nu pot fi ignorate efectele benefice ale infuziei pe care lumea digitală o exercită în spațiul religios. Forumurile, dezbaterile, muzica sacră, predicile sunt doar câteva dintre elementele care pot constitui beneficiile adaptării la tehnologia modernă.

Provocări din spațiul virtual

Cu certitudine, nu se mai poate face abstracție de impactul pe care internetul îl poate juca în viața religioasă. Valul este mult prea puternic pentru a fi ignorat. Atâta timp cât generația Z se refugiază în spațiul digital, ea trebuie căutată acolo. Există, însă, și riscuri pe care mulți le semnalează. Iar aici nu este vorba doar despre fenomene extreme, precum creșterea satanismului propagat prin intermediul internetului, așa cum semnalează biserica catolică.

Una dintre provocări este semnalată de jurnalistul american Ed Stetzer, într-un articol publicat de Christianity Today, care spune că este benefică existența unei mari comunități online, dar asta nu este suficient. „Varianta online ar trebui să motiveze, nu să înlocuiască prezența personală în viața unei biserici”.

Pe de altă parte, mai există și situația problematică a adaptării vieții religioase în acord cu gustul generației Z. Acest aspect a fost relevat de către Comisia Catolică Episcopală pentru Media care atenționa  asupra riscului „banalizării unor evenimente liturgice cu relevanţă naţională şi internaţională care tind să reducă caracterul liturgic al evenimentului la adevărate talk show-uri”.

În ciuda acestor potențiale derapaje, biserica nu are decât o singură opțiune: să rămână în mediul online. Între aceste două tendințe (conservare și adaptare), biserica este „condamnată” să mențină echilibrul, unul pe care să îl poate insufla și unei generații care a căzut deja în capcana dependenței. Comunitatea religioasă nu are decât opțiunea unei prezențe live, care să dea consistență unei generații pentru care lumea reală este mult prea cenușie.

http://semneletimpului.ro/stiinta/it/internet/biserica-generatia-z-si-lumea-online.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s